Selvom byen tilbyder alt, hvad du behøver for at cykle sikkert og komfortabelt, kan mange gæster også blive overvældet af mængden af trafik på banerne - især i myldretiden. Når folk spørger mig på mine ture, om det er sikkert at cykle i København, spekulerer de ofte på, om det er sikkert med hensyn til biler. Ja, det er det. Cykler styrer trafikken, og de fleste bilchauffører er meget opmærksomme på cyklister. Men da 48% af alle københavnere bruger cyklen som transportmiddel, er det afgørende at overholde en bestemt kode for at cykle - for din egen og andres sikkerhed.
1) Bliv på cykelbanerne
På hver stor gade finder du tre baner: en til biler, en til cykler og en til fodgængere. Der er virkelig ingen grund til ikke at bruge den bane, der blev lavet til dig. De fleste cykelbaner har endda en lille bufferzone til bilerne, så du behøver ikke bekymre dig om, at en bil kører super tæt på. Vigtigere, hold dig væk fra fortovet. Disse er kun lavet til gåture, og københavnere vil blive ked af dig, hvis du ikke respekterer det. Hvis der ikke er nogen specifikke cykelstier, skal du køre på gaden. Biler kan normalt ikke køre hurtigere end 30 km/t her.
2) Hold dig til højre
Mange københavnere cykler hurtigt, og det kan blive travlt og lidt kaotisk i myldretiden. For at sikre, at alle kommer rundt i deres eget tempo, sørg for at altid cykle på højre side — medmindre du vil overhale langsommere cyklister foran dig.
At holde sig til højre betyder også at respektere trafikretningen. Cykl aldrig på venstre side, selvom du er på en cykelbane. Du kan få bøder for dette af politiet.
3) Pas på ryggen
Når du tager en drejning eller vil overhale nogen, se bag dig og sørg for, at din passage er klar. Igen kører nogle cyklister gennem byen med langt over 30 km/t - tankeløst at dreje eller skifte til venstre kan resultere i grimme ulykker.
4) Brug håndsignaler
Brug af håndsignaler hjælper dig og andre trafikmedlemmer med at læse hinandens intentioner bedre og holde alle sikre. Der er kun tre håndtegn De er virkelig i brug i København.
- 'Hånd til højre' betyder, at du drejer til højre
- 'Hånd til venstre' betyder, at du drejer til venstre
- 'En hånd i luften' betyder, at du bremser ned og stopper
5) Drej til venstre ved et kryds
I mange byer kan du se cyklister stille op med biler for at dreje til venstre og befinder sig midt i krydset. Det er ikke sådan, det gøres i København. Hvis du drejer til venstre, skal du krydse vejen lige, så du venter med trafikken på højre side. Vent derefter på, at lysene bliver grønne, og fortsæt din rejse.
***
Det er mine 5 vigtigste tips til cykling i København. Der er faktisk en mere, men det er så indlysende, at jeg ikke inkluderede det på listen: Respekter de generelle trafikregler. Så kryds ikke et rødt lys, få lys installeret, når du cykler om natten, respekter officielle trafikskilte, og se ikke på din telefon, mens du kører.
Der er selvfølgelig meget mere at sige om cykling i København, og meget mere dybtgående tricks at vide. Vi dækker dem i en anden artikel. Du kan også altid spørge din guide eller en af vores værter, hvis du har flere spørgsmål eller føler dig usikker på noget. Vi vil meget gerne hjælpe dig.